Oznaczenie DOT (Department of Transportation) na oponie, mimo że pochodzi z Stanów Zjednoczonych, jest rozpoznawalne także w Europie. DOT identyfikuje standardy regulacyjne określone przez amerykański Departament Transportu, które określają wymagania dotyczące produkcji opon. W Europie, choć nie są to normy obowiązkowe, producenci często dobrowolnie oznaczają swoje opony według tych standardów, co ułatwia identyfikację daty produkcji.
Opona jest uznawana za nową w Europie, gdy nie była używana, nie była montowana na felgę i nie była wystawiana na działanie warunków atmosferycznych ani na wpływ światła UV. To zwykle dotyczy opon, które wciąż znajdują się w fabrycznym opakowaniu.
Natomiast opona jest uznawana za starą, gdy spełnione są pewne kryteria:
Data produkcji: Jednym z kluczowych czynników określających, czy opona jest uznawana za starą, jest jej data produkcji. Zaleca się, aby opony były wymieniane po około 6-10 latach od daty produkcji, nawet jeśli nie były używane. Data produkcji odczytywana jest z numeru DOT na oponie, który zawiera informacje o tygodniu i roku produkcji.
Stan bieżnika: Opona uznawana jest za starą, gdy jej bieżnik jest znacznie zużyty i osiąga minimalną głębokość określoną przez przepisy. Minimalna głębokość bieżnika dla opon letnich i całorocznych w Polsce i Niemczech wynosi 1,6 mm, jednak zaleca się utrzymanie głębokości bieżnika na poziomie co najmniej 3-4 mm dla większego bezpieczeństwa.
W Niemczech i Polsce, jak również w innych krajach europejskich, zaleca się regularne sprawdzanie stanu opon i ich wymianę w odpowiednich przypadkach, aby zapewnić bezpieczeństwo, wydajność pojazdu oraz przestrzeganie obowiązujących przepisów. Opony odgrywają kluczową rolę w bezpieczeństwie na drogach, dlatego ważne jest, aby monitorować ich stan i zgodnie z zaleceniami wymieniać je na nowe, gdy stają się przestarzałe lub niebezpieczne do użytku. To istotny element dbałości o pojazd i bezpieczeństwo wszystkich użytkowników dróg.