W hurtowniach i sklepach internetowych z oponami trwa wzmożona praca nad dostosowaniem etykiet opon do nowych zasad. Odpowiednie przygotowanie do wejścia w życie nowego rozporządzenia pozwala uniknąć kar i stresu, wynikającego z niewywiązania się z nowego obowiązku. Nowe rozporządzenie Unii Europejskiej dotyczące nowego sposobu etykietowania opon wchodzi w życie 1 maja 2021 r. Od tego dnia sprzedawcy mają obowiązek oznaczania opon zgodnie z nowymi zasadami.
O jakim rozporządzeniu mowa?
Rozporządzenie wprowadzające obowiązek opisywania opon wprowadzonych na rynek europejski etykietą energetyczną obowiązywało od 2009 roku. Od 1 maja 2021 r. zostało ono zastąpione zaktualizowaną wersją rozporządzenia (UE 2020/740). Zgodnie z nowymi przepisami, nowym prawem objęte zostały również opony do autobusów i ciężarówek.
Jaki jest cel zmian?
Zmiana sposobu etykietowania opon ma przyczynić się do zwiększenia świadomości konsumentów odnośnie wpływu opon na środowisko. Informacja, która opona posiada najwyższą klasę energooszczędności ma pomóc konsumentom w wyborze opon o niższym wpływie na środowisko. Przełożyć się to ma na zmniejszenie emisji CO2.
Czym nowe etykiety różnią się od starych?
- uświadamiają, że oszczędność energetyczna dotyczy zarówno pojazdów spalinowych jak i elektrycznych
- ilość klas opon została ograniczona do pięciu. Opony o najgorszych parametrach nie są już dopuszczone do sprzedaży
- zawierają kod QR, który dostarcza konsumentowi dodatkowych danych na temat opony z bazy danych Komisji Europejskiej
- posiadają oznaczenie przystosowania opony do trudnych warunków śniegowych.
Jak wyglądają nowe etykiety? Jakie informacje zawierają?
Nowe etykiety zawierają 5 parametrów: klasę opony, klasę przyczepności na mokrej nawierzchni, kod QR, klasę hałasu z wartością poziomu hałasu zewnętrznego wyrażoną w decybelach oraz parametr wyrażający przyczepność opony na oblodzonej nawierzchni lub w trudnych warunkach śniegowych.